Dobbe Transport heeft in oktober 2015 als eerste logistieke dienstverlener in Europa een geconditioneerde aanhangwagen met een dubbele, beweegbare laadvloer in gebruik genomen. Deze nieuwe aanhangwagen is doorontwikkeld op de aanhangwagen met dubbele laadvloer die het bedrijf uit Roelofarendsveen al in 2011 in haar wagenpark opnam.
Initiatiefnemer en logistiek manager Eric Dobbe heeft de nieuwe versie van de aanhangwagen met dubbele laadvloer samen met Burgers Carrosserie ontwikkeld. De nieuwe uitvoering heeft een beweegbare tweede laadvloer en koeling zodat op de heen- en retourvrachten verschillende maten rolcontainers en pallets vervoerd kunnen worden (gekoeld en/of ongekoeld).
Eric: ‘Een aanhanger met een dubbele laadvloer kan sowieso 30% meer volume vervoeren dan een gewone aanhanger. Door de beweegbare tweede laadvloer en de koeling zijn we nog flexibeler geworden in het combineren van verschillende soorten vrachten. Hierdoor verbetert de beladingsgraad. We zetten op bepaalde trajecten – bij dezelfde hoeveelheid vracht – nu al minder wagens in en rijden dus per saldo minder kilometers dan voorheen.’
Aanhangwagen met dubbele laadvloer
Investering in innovaties
Aan de introductie van de aanhangwagen met de dubbele, beweegbare laadvloer ging een ontwikkelingsperiode van ruim twee jaar vooraf. Een behoorlijke investering in tijd en capaciteit, die Dobbe Transport graag op zich neemt. Eric: ‘Hoe multifunctioneler ons wagenpark is, hoe duurzamer en efficiënter wij onze ritten in kunnen plannen. Dat is goed voor onze klanten, maar ook voor het milieu. Het is voor ons vanzelfsprekend om ieder innovatief idee te onderzoeken. Door gebruik te maken van nieuwe technieken én ons gezonde verstand.’
Tot hoeveel extra besparing op de CO2-uitstoot deze innovatie exact leidt, zal de praktijk uitwijzen. Zeker is dat Dobbe Transport ook in de toekomst continu in beweging zal blijven om de duurzaamheid van haar wagenpark nog meer te vergroten.